• Optika Valentin

Védd a szemed a digitális világban!

Frissítve: 2019. nov 7.


Tegyél fel magadnak két egyszerű kérdést:


Napi szinten legalább 2 órát eltöltök különböző digitális eszközök használatával?

Tapasztaltam már az alábbi tünetek valamelyikét?

  • fáradt, égő, viszkető szemek

  • szemszárazság

  • fényérzékenység

  • látásromlás, látás hullámzó minősége

  • homályos vagy kettőslátás, fókuszálási problémák

  • fejfájás

  • testi fáradtság, álmatlanság

  • hát-, nyak-, vállfájdalom

A legtöbben naponta 8-10 órát töltünk el digitális eszközök (okostelefon, tablet, laptop, PC, …) használatával, ezek lettek a kapuk a munkához, a közösségi oldalakhoz, a vásárláshoz,

az információk megszerzéséhez és a kommunikációhoz.


Már napi rendszeres, 2 órás digitális eszköz használat is elegendő lehet a fenti tünetek gyakori

és ismétlődő észleléséhez, ráadásul a problémák korosztálytól függetlenül jelentkezhetnek, így

jó eséllyel Te is érintett vagy!


Szemünk a digitális világban

Két bejegyzésben járunk a téma végére. Ebben a posztunkban a problémát és az általános megoldásokat járjuk körbe, a következő bejegyzésünk pedig a rendelkezésedre álló szemüveglencsés és kontaktlencsés megoldásokról szól.

Bízunk benne, hogy hasznos információkkal látunk el Téged és ezzel hozzájárulunk az éleslátásod megőrzéséhez és a szemeid védelméhez, valamint hasznos tippekkel szolgálunk a többi, kellemetlen tünet megelőzéséhez.



A digitális eszközök okozta szemfáradtság

Digitális eszközök használatakor tartósan közelre fókuszálunk, ez pedig megerőltető a szemünk számára, fellép az úgynevezett akkomodációs terhelés: a szemeid fáradtak, szárazak, égőek és a látásod is homályossá válik.

Azonos távolságra történő tartós fókuszáláskor a szemizmok terhelése megnő, folyamatosan munkában vannak, a szemednek így nincs esélye a pihenésre. A szemizmok fáradásával együtt jár a nehézkes fókuszálás, különösen a különböző távolságok közötti váltáskor. A képernyőkön változatos, színes, eltérő intenzitású és méretű információk jelennek meg, amelyek szintén nehezítik a fókuszálást, tovább terhelve a szemünket.


A szemednek esélye sincs a pihenésre

A szemszárazságért más tényezők is felelnek:

  • a digitális eszközök használatakor kevesebbet pislogunk, így elvékonyodik, majd felszakad a könnyfilmünk

  • gyakran időzünk légkondicionált és/vagy rosszul megvilágított helyiségben

  • a dohányzás, a csekély folyadékbevitel, a vízhajtó hatású italok (alkohol, kávé, ...) és hormontartalmú készítmények szedése


Beszéljünk a kék fény hatásairól!


A látható fény tartományán belül, a 380-500 nm-es tartományban helyezkedik el az úgynevezett nagy energiájú látható kék fény (HEV – high energy visible light). Ez a fény egy természetes jelenség, számos előnyös és kívánatos tulajdonsággal bír az emberi szervezet szempontjából, például a biológiai ritmusunk szabályozásában, illetve segít az összpontosításban és a frissességünk megőrzésében.


Azonban ha túlzott mennyiségben éri a szemünket, a fent említett mellékhatásokon kívül számolhatunk az álmatlansággal vagy akár a retinánk károsodásával, amely időskori macula degeneratiohoz vezet.


Számos lehetőséged van a problémák csökkentésére. A lentiekben általános tippekkel szolgálunk, a következő posztunkból pedig megtudhatod, hogy milyen további megoldások állnak rendelkezésedre.



Tedd könnyebbé a digitális mindennapjaidat!


Ha munkáról beszélünk, a hatékonyság és a pontosság csökkenésével számolhatunk, ha a szabadidős tevékenységekről van szó, akkor pedig a kényelem és az éleslátás az áldozat, összességében pedig a mindennapi komfortérzetünk.


Digitális eszközök gyakori használójaként ajánljuk figyelmedbe a tippeket, amelyek hozzájárulhatnak a digitális mindennapjaid maradéktalan élvezetéhez:


♣ Tarts óránként legalább 10 perc szünetet, amikor felállsz a munkád elől, kinyújtóztatod, megmozgatod magad, enyhítve ezzel a nyakadra, a hátadra és a karodra eső terhelést.


♣ Ebben a 10 percben biztosíts lazítást

a szemeidnek is, azzal, hogy messzebbre tekintesz, távoli tárgyakra fókuszálsz.


♣ Ellenőrizd a munkahelyed megfelelő berendezését: helyezkedj el a lehető legkényelmesebben, állítsd be a testméretedhez az asztal, a szék, a kartámasz megfelelő magasságát és pozícióját.


♣ Ügyelj a munkahelyed jó megvilágítására: ne ülj szemben az ablakkal, a természetes fénnyel és kerüld az erős, és vibráló fényeket.


♣ A számítógéped, laptopod monitorát helyezd karnyújtásnyi távolságra kicsivel szemmagasság alá, úgy, hogy a készülék és szem által bezárt szög ne haladja meg a 35 fokot.


♣ Kerüld a ragyogást: rendszeresen tisztítsd meg a digitális eszközeid képernyőjét, állítsd be a számodra megfelelő szövegméretet és megvilágítást.


♣ Használd mérsékelten a légkondicionálást.

Fogyassz megfelelő mennyiségű és minőségű folyadékot.


♣ ... és végül: rendszeresen, évente legalább egyszer ellenőriztesd a látásodat, és konzultálj az optikusoddal!



Olvasd el a a következő bejegyzésünket is, amelyből megtudhatod, hogy milyen szemüveglencsék és rétegek állnak rendelkezésedre, illetve megismerkedhetsz a kontaktlencsés megoldással is.





Tetszett? Iratkozz fel a hírlevelünkre!


Jártál már nálunk? Értékelj minket a Facebookon vagy a Google-ön!